Tech:Online, vinnere og oppsummering
Da var Tech:Online avholdt. Det hele startet som en litt søkt idé, men vi fikk nærmere 30 påmeldte, cirka 20 fullførte. Vi fikk rett og slett ikke tid til alle!
Hele greia gikk ut på et enkelt konsept: Du som deltaker skulle konfigurere to deltakersvitsjer og en distroswitch så en simulert deltaker/klient kom seg på nett. Dette gjorde deltakerne (vanskelig å holde hvilke deltakere vi snakker om fra hverandre nå) på ekte hardware, ved hjelp av en raspberry pi som hadde 4 konsollkabler, en til hver av svitsjene involvert. Den simulerte deltakeren – la oss kalle det klienten – var en annen raspberry pi med statisk IP-addresse og en skjerm som lyste rødt for offline og grønt for online.
Det så cirka slik ut.
I forkant av konkurransen holdt jeg to forskjellige stream sessions/foredrag/kall-det-hva-du-vil, med litt forskjellig fokus.
Alt i alt er jeg mektig imponert over hvor dyktig deltakerne var. Vi ble lovet tre billetter vi kunne dele ut, og det ble ikke lett. For det første måtte vi bruke mye skjønn: Det å sammenligne hvem som var raskest var veldig vanskelig, både fordi vi ikke egentlig hadde noen “stoppeklokke”, og fordi de som var først ut fikk en del forsinkelser som var utenfor deres kontroll. Med det sagt så lå fullføringstiden på mellom 1:30 (en time og tretti minutter) og 5:00. Jeg er mektig imponert over begge to: Selv om ting var godt dokumentert, var det flere mindre avvik fra dokumentasjonen, og uansett er dette ikke noe folk er vant til. Og det å holde ut i fem timer, og på toppen av alt be om en runde til etterpå for å se om man har lært, det fortjener ros.
Hvilket bringer oss til…
Vinnere!
Det er kåret tre vinnere, jeg går ut med “display navn” jeg, siden vi aldri formelt spurte om samtykke til noe mer (tid, og alt det der). De er:
- CafSneak - ent3r - Total_Ecl1ps3
De har alle tre vunnet hver sin billett til TG21! Delvis var dette basert på at de har utmerket seg, og delvis ble det trukket.
Alle som har deltatt og fullført har uansett grunn til å være fornøyd, godt jobba!
Bak kulissene
I skrivende stund slipper jeg koden som gjorde det mulig. Dette er rett og slett selve symbolet på det jeg vil kalle “hacking” i ordets opprinnelige forstand.
Du finner det på https://github.com/gathering/tech-online .
Det er MYE rariteter der, og det er ganske usminket. Les README.rst og “don’t try this at home”. Men et par ting vi har lært:
- Vi burde hatt mer tid til å ettergå kabling og dokumentasjon før arrangementet. Dette visste vi egentlig i forkant, men tid er en begrenset ressurs.
- Dokumentasjonen skulle vært RST hele tiden. Den ble konvertert til html i en one-off jobb, som gjorde at terskelen for quick-fixes ble for høy.
- Det å jobb med en ekstrem tidsfrist er faktisk gøy! Da kan du ta snarveier du ellers ikke ville vurdert.
- Vi skulle hat booking av tidsfrister og signup klar mye tidligere. Vi forutså rett og slett ikke at det ble så mange påmeldte, og vi visste ikke hvor lang tid folk kom til å bruke.
- Bling betyr noe! Både det at nettsiden ble stylet fint og at det visuelle var litt pynta på var viktig.
- Det blir en neste gang, men vi vet ikke når eller hvor eller hvordan!